مدیریت زمان

مدیریت زمان نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد. استفاده بهینه از زمان می تواند نتایج بسیار موفقیت آمیزی به دنبال داشته باشد. مدیریت زمان برای بسیاری از افراد در مشاغل متفاوت حائز اهمیت است.

مشاورین تحصیلی همیشه گزینه های مناسبی برای برنامه ریزی و مدیریت زمان دارند. ساعت از خواب برخاستن، نحوه مطالعه و ساعت مطالعه درس های تخصصی و عمومی، ساعت استراحت، مدت زمان استراحت و حتی برنامه غذایی از جمله مواردی است که باید در مدیریت زمان در نظر گرفته شود. درباره بهترین ساعت مطالعه نظریه های مختلفی وجود دارد. برخی از دانشمندان معتقدند اولین ساعات صبح برای مطالعه مناسب است.

از زمان طلوع آفتاب تا ساعات پایانی عصر در علم زیست شناسی اهمیت ویژه ای دارد. زیست شناسان معتقدند انسان در ساعات مختلف شبانه روز دارای توانایی های متفاوتی است. توانایی مطالعه و تجزیه و تحلیل موارد تخصصی و قدرت پردازش آنها در مغز در انسان ها مختلف است. پزشکان در گذشته عقیده داشتند انسان در طی شبانه روز در وضعیت پایداری به سر می برد. اما کشفیات جدید دانش زیست شناسی اشاره می کند که بدن انسان در طول ساعات شبانه روز دستخوش اتفاقات و تغییرات زیادی شده و توانایی انسان از ساعتی به ساعت دیگر فرق می کند.

دانشمندان می گویند حافظه کوتاه مدت و میزان انتقال افکار در بخش زیادی از انسان ها در واپسین ساعات صبح تا ساعات اولیه عصر به بیشترین نهایت فعالیت خود می رسد. یافته های جدید علم زیست شناسی می گوید بهترین زمان قدرت حافظه و فعال شدن توانایی آن در بخاطر سپردن در اکثر انسان ها از ساعت ۳۰/۶ تا ۳۰/۸ عصر است. مشاورین تحصیلی در برنامه ریزی برای مدیریت زمان ساعات اولیه روز را به دروس تخصصی اختصاص می دهند.

زمان مطالعه

در حقیقت هیچ زمان دقیقی برای مطالعه کردن وجود ندارد. گاهی درس خواندن را زمانی شروع می کنید که واقعا برای مطالعه کردن کشش دارید احساس می کنید توانایی زیادی برای فراگیری مطالب جدید داشته و مطالب تخصصی در ذهن شما باقی خواهند ماند. گاهی برای مدیریت زمان لازم است به خودتان رجوع کنید و اینکه چه زمان به لحاظ روحی و جسمی برای درس خواندن و یاد گرفتن مطالب جدید آمادگی دارید.

اگر به زمان و مکان مشخصی برای مطالعه عادت کرده اید هرگز آن را تغییر ندهید. هرگز بدون فاصله بعد از وعده های غذایی ناهار یا شام مطالعه نکنید چون با معده پر خون کمتری به مغز رسیده و احساس خواب آلودگی می کنید و سطح هوشیاری شما کمتر شده در نتیجه بخاطر سپردن مطالبی که بعد از وعده غذایی مطالعه می کنید دشوار است.

بالاترین توانایی حافظه کوتاه مدت

بعد از غذا کمی استراحت کرده و دوباره درس خواندن را شروع کنید. دمای بدن انسان در نیمه شب به کمترین اندازه خود می رسد از همین رو حافظه کوتاه مدت انسان در نیمه های شب به بالاترین توانایی خود می رسد.

در ساعت اولیه صبح نیز حافظه کوتاه مدت توانایی بالایی دارد. حل مسئله های ریاضی و دیگر رشته های تخصصی اواسط صبح بازدهی بهتری دارد. شما در ساعات اولیه صبح بهتر می توانید نکات مهم فیزیک و شیمی را مطالعه کرده و مسئله های جبر یا هندسه را حل کنید.